Gezondheidspraktijk Vitalis Gezondheidspraktijk Vitalis Gezondheidspraktijk Vitalis Gezondheidspraktijk Vitalis Gezondheidspraktijk Vitalis

Hoe kies je een goed supplement?

De basis van orthomoleculaire therapie is niks meer dan zorgen voor een optimale verhouding van voedingsstoffen in het lichaam om een zo’n optimaal gezond leven te leiden. We leren in onze opleiding wat goede en werkzame supplementen zijn en wat niet. Welke vormen passen beter bij kinderen, zieken of juist ouderen? Kiezen we een vorm dat de bloed-hersen barrière passeert of juist niet? Ik zie te vaak dat mensen vragen op facebook “wat een goed supplement is” met alle antwoorden van dien. De één neemt iets omdat de buurvrouw hier goede ervaringen mee heeft en iemand anders dacht dat de Tuinen toch altijd fantastische merken heeft. En zo meer. Zo werkt het kiezen van een supplement helaas niet. Wist je dat je zelfs schade kan aanrichten met verkeerde supplementen?

Hoe werkt het wel?

  • Kijk naar de klacht
  • Kijk naar de leeftijd
  • Kijk naar de voeding; waar kan deze stof dmv voeding aangevuld worden?
  • Waar ga je het met voeding niet redden en waar zetten we dus een supplement in?
  • Kijk naar het gewenste doel.
  • Kies een zo natuurlijk mogelijk supplement, zonder (al teveel) suikers en e-nummers.
  • Kies een passende dosering en tijdstip(pen) op de dag
  • Er zijn mensen die hier hun werk van maken, bespaar jezelf deze moeite gerust! Zoek een orthomoleculair deskundige, bijv. via mbog.nl (beroepsvereniging, deze behandelaars krijg je vergoed). Dit is hun vak! Zelf sta ik ook op deze site, onder Hoogland (Amersfoort).

    Omdat niet iedereen bovenstaand advies gaat opvolgen 😉 wil ik wel een richtlijn meegeven: er zijn organische en anorganische verbindingen. De organische worden beter opgenomen. Dit zegt niet dat deze verbinding natuurlijk is, daar kunnen we ook weer een onderscheid in maken. Zelf ben ik voorstander van zo natuurlijk mogelijk, maar in de praktijk werkt dit niet altijd zo. Zeker niet bij hoge doseringen. Er zijn ook gewoonweg te weinig 100% natuurlijke vormen op de markt.

    Anorganische vormen zijn: oxide, carbonaat, sulfaat, chloride, fluoride, fosfaat, nitraat

    Organische vormen zijn: citraat, picolinaat, bisglycinaat, fumuraat, pidolaat, malaat

    Wist je bijv. dat je bij fibromyalgie kan kiezen voor magnesium-malaat? En dat bij hoofdpijn de voorkeur uitgaat naar magnesium-citraat?

    Je ziet dat er meer achter een supplement zit dan je denkt. Niet alles is 1 op 1 in te zetten bij iedereen, ook is controle zo nu en dan aan te raden. Denk aan ophogen of afbouwen.

    Was dit stuk nuttig voor je? Heeft het je een andere kijk gegeven op het innemen/kopen van supplementen? Laat gerust je reactie achter!

    Dankjewel voor je interesse!

    Vitale groet,

    Marianne

    Laat een bericht achter

    Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.